Her har vi godt utdannede folk, som forteller verden at
skolen er en pest og en plage, ikke bare det; den er et slaveri. Nå forteller
jo ordbruken om en fullstendig historieløshet i forhold til hva slaveri faktisk
er, men rent bortsett fra innholdet i ordet «slaveri» er det en skam at den
negative holdningen til skole og opplæring får lov til å florere, samtidig som
man undres over hvorfor skolen, i verdens rikeste land, er så dårlig som den er…
i følge internasjonale tester og undersøkelser.
Barn som i u-land sitter lenket til vevstoler for å betale
ned familiens gjeld er slaver. De får minimalt med mat og sover der de jobber,
totalt ribbet for alt det som norske barn tar for gitt. Her er det ikke snakk
om eget rom, der største bekymringen er at de ønsker seg egen 50 tommers TV
fordi 42 tommer er for lite for full uttelling på grafikken i FIFA 2014 eller
GTA. Privatliv er noe de tar for gitt, og fritiden brukes på ting de har lyst
til å gjøre. Norske barn har det (heldigvis) så godt at de ikke skjønner
rekkevidden av luksusen engang.
Hva er dette her da? Er vi i en konflikt? Er skolen en
straff som skoleelever blir pålagt av samfunnet, bare fordi de enda ikke har lært grunnleggende kunnskaper som
livet og samfunnet har som forutsetning for at vi skal kunne klare oss selv?
Lekser er en mulighet til å fordype seg, i eget tempo, i
problemer som de må knekke koden på. Det er mengdetrening og repetisjon som bekrefter
og fester ny kunnskap i bevisstheten vår på en slik måte at vi kan bruke den i
alle hensiktsmessige sammenhenger. Hvordan blir for eksempel fremtiden om man
ikke knekker lesekoden? Noen har lesevansker, men min erfaring er at der er
gode strategier som veier opp for problemet med at bokstavene yrer som maur på
siden. Men noen må få beskjed om at det er slik eleven opplever lesing.
For at elever skal lære best mulig, er det ikke nok med god
studieteknikk, flinke lærere og interessante fag. Elevenes forhold til seg
selv, de andre elevene, lærerne og skolen kan ha vel så mye å si for læringen.
Miljøet (de psykososiale forhold) på arbeidsplassen, skolen
eller hjemme påvirker både din trivsel og helse, og kan virke både stimulerende
og hemmende på lesing og læring.
Noe av det viktigste for en god læresituasjon i klasserommet
er faktisk at de voksne som bor sammen med barna snakker med dem. At de finner ut
hvordan barna har det både hjemme, på skolen og på fritiden, og at de snakker
med de andre voksne som tilbringer en stor del av dagen sammen med barna. De må
finne en løsning på problemer og gjøre hverdagen bedre for alle parter. Ikke
bare det, men vi voksne må virkelig gå inn i oss selv og tenke over hvordan vi
omtaler skolen. Gi barna positive tilbakemeldinger og fortell heller om gode
minner fra skolen, istedenfor å komme med alle negative tanker og argument.
Selv gir jeg ikke elevene mine lekser… det vil si: dersom de
ikke blir ferdige på skolen til tidsfristen, må de selv fullføre arbeidet etter
skoletid. Jeg gir aldri mer arbeid en de vil klare i løpet av timen, dersom de
konsentrerer seg og jobber med det de skal. Jeg har valgt å gjøre det slik av
flere grunner.
Mange av mine elever jobber etter skoletid. Jeg ser på dette
som livets lærdom, noe de gjør for å hjelpe seg selv, både nåværende økonomi og
fremtidig CV. Det å lære seg å være i et ansettelsesforhold er utrolig
verdifullt. En positiv bivirkning er jo at de opplever at mye av det de lærer
på skolen faktisk er nyttig i det «virkelige liv».
En annen ting er at mange har fått mangelfull hjelp og
veiledning, rett og slett fordi de voksne hjemme ikke har tid, mulighet,
ressurser eller ferdigheter som gjør at de kan hjelpe barnet med skolearbeid. Da
ville det være feil av meg å forutsette den type hjelp til videre utvikling. Men
når de må gjøre noe hjemme, er det aldri en straff, det er aldri noe jeg gjør
for at de skal få en dårlig opplæring; det er fordi de skal få best mulig
læring i prosesser, arbeidsmåter og kunnskaper som de vil få bruk for senere.
Da blir det helt feil i hodet mitt at man skal snakke om å nekte å gjøre noe
med loven i hånd. Vi er ikke ute etter å stryke elevene våre. Alle lærere jeg
kjenner er ute etter at elevene skal få utvikle seg til å bli den beste mulige
versjon i seg selv: de skal få bruke sitt optimale potensiale.
Jeg har aldri opplevd at foreldre overtar læringsarbeidet.
Ja, jeg har selv erfart at jeg må hjelpe med å lese tekster, hjelpe til med å
lese lekseplaner, kontrollere at matematikken blir riktig, men læringsarbeidet
er alltid gjort på skolen på forhånd. Det jeg har måttet gjøre er å kontrollere
at ungene gjør det riktig, istedenfor å gjøre det feil, gang på gang inntil de
tror at det de gjør er riktig.
Men, dersom de gjør det konsekvent feil, og de voksne ikke
kan hjelpe, så skriv en melding til lærerne da. Gi beskjed! Det er nyttig for
en lærer å vite om elever som bare sitter der, og ser ut som om de jobber (og
det gjør de nok også) uten å rekke opp hånden. I et klasserom er det dessverre
slik at man ikke kan gi oppmerksomhet til alle til enhver tid, og helt ærlig
mener jeg det er rettferdig å anta at folk skjønner at det er slik.
Vet du… nå skal jeg være skikkelig stygg her, og jeg
overdriver litt her, men likevel er det en solid porsjon sannhet i dette:
dersom det er slik at ressurssterke, høyt utdannede foreldre (eller voksne som
bor sammen med barn) fortviler over at de synes de er pålagt så mye av elevene
læring, da må noen definere hva som menes med både ressurssterke og høyt
utdannede. Enhver som tenker seg litt om, vil kunne se at svært mange barn
trenger repetisjon, og hjelp til å fokusere. Og det er det hjelpen hjemme ofte
dreier seg om.
Nei, dette smaker av å bortforklare egen dårlig samvittighet
over at man lever i tidsklemma. Og er det slik, ja, da må man gå litt inn i seg
selv og se om man kan organisere hjemmetiden litt annerledes.
Er det mulig at barna kan gjøre leksene ved kjøkkenbordet
mens de voksne rører i grytene og setter i oppvaskmaskinen? Ofte er det ikke
mer som skal til enn at man er tilgjengelig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Det kan jo hende at du er helt uenig i det jeg skriver, eller at du kjenner deg igjen? Legg igjen en liten kommentar da vel .