fredag 25. april 2014

Gammel dame med blått hår.


Man skal ikke tulle med eldre mennesker. Eldre mennesker har levd et langt liv, de kan kunsten å overleve.

Jeg ble en gang spurt om jeg heller ville leve et langt liv, eller dø ung og aktiv? Jeg ser ikke helt at det er en motsetning der; min egen bestemor giftet seg igjen da hun ble 67 og pensjonist. Da hadde hun vært enke i 11 år og levde et aktivt liv som singel med bussturer til utlandet og kjørte landet rundt for å besøke venner og familie.  

Hun giftet seg, fikk svigermor på kjøpet som flyttet inn fordi hun trengte hjelp, de bygde seg nytt hus, men da hus, hage og garasje var ferdig kjedet de seg, solgte huset og kjøpte seg et eldre hus de pusset opp.

Nå er det ikke sånn at alle eldre er så fulle av livsmot og energi, men de har en erfaring og en kvalitet i seg som gjør at de kan å tilpasse seg livet og hverdagen. De har lært seg å velge sine slag. Vi har jo alle en standard for alt vi gjør. Noen lever etter prinsippet om at «det er godt nok», andre tenker at «eh, greit nok, det går sikkert bra» mens andre igjen ikke får ro på seg før de syns at alt er perfekt. Etter som tempo, krefter og kroppen generelt forandrer seg, vil også standarden tilpasse seg. Kanskje er det ikke like viktig å vaske vinduer 4 ganger i året lenger, middagen reduseres kanskje til et smørbrød enkelte dager. Men de prøver så lenge de tenker de kan å holde hverdagen og livet i gang.


Nå som eldste sønnen er 19 år, må jeg innrømme at jeg begynner å tenke på at åra går og at jeg begynner å bli gammel. Tankene går av og til i retning av fremtiden videre. Så jeg tok en sånn test på internett om hvordan jeg vil bli som gammel dame. 

Internett er jo full av sånne tester: Hvilken blomst er du? Hvilket dyr er du? Hvilken tegneseriefigur er du? Så jeg fant fram til en test om hvilken type gammel dame jeg vil bli. Nå fant jeg bare tester som omhandler bestemødre, så jeg tenkte at det er jo mulig jeg kan bli det en gang, da fant jeg en test som introduserte seg slik:

«There are many types of Grandma's. Grandma's are the backbone of the family. Who doesn't love a Granny? You can be called Grandmother, Grandma, Maw Maw, etc...What will it be?
ARE YOU an awesome Grandma?? What does Grandpa and the youngsters say about you? Do you LOVE crochet and all things needlework? Do you think being a grandma is the GREATEST Take this quiz and see what kind of Granny you may be."

Så tok jeg testen, og svarte på en masse usannsynlige spørsmål, bare klikket av, og resultatet ble:

What Kind of Grandma Are You?
Your Result: You are an "80's Granny"

76%
No big band music for you. It's all ROCK AND ROLL..80's music, hair gel, members only jackets and Big Hair Do's. You still wear shoulder pads EVERYDAY...Rock On Granny
Alternativene jeg gikk glipp av var:

42%: You are a "Hip Granny"
28%: You are a "Sweet Granny"
28%: You are a "Young Granny"
28%: You are a "Dancin Granny"
16%:You are an "Old Fashioned Granny"
12%: You are a "Healthy Granny"
0%: You are a "Forgetful Granny"

0% har så langt fått resultatet å bli en mentalt redusert eldre dame, så vi har alle en fantastisk fremtid her. Mye bedre enn tidligere generasjoner som både glemmer og mister kontrollen på kroppen sin. 
Ja, nå er jeg jo et sant produkt av 80-tallet; jeg var tenåring gjennom hele det fantastiske tiåret, så resultatet kan vel ikke akkurat sies å være feil, tenkte jeg… så jeg fant en ny test, bare for å få bekreftet at jeg faktisk har en slik fremtid. Naturligvis stoler jeg blindt på disse testene, tross alt 

har jeg blitt både nellik og Mini Morris, men jeg ville ha min fremtid som sporty gammel dame bekreftet… så jeg tok en til:
“Ever wondered what your elder years would look like? Let's find out if you're the one who never ages, or perhaps the crazy cat lady...”
…og resultatet ble:
"Watch out! Mobile grandma is heading your way!! You won't let silly things like a bad hip at 85 stop you from hanging out at the mall with your grandchildren and your electric cart. Drive, sugar, drive like the wind!»

Jeg tror nesten jeg kan se frem mot å bli eldre. Alternativet er jo ikke noe å trakte etter før om en stund. Men å se frem til å bli en sprek eldre dame, det kan jeg like. Jeg vil aller helst bli en av disse eldre gamle damene som høyrøstet krever oppmerksomhet og service, som har spisse albuer og et olmt blikk… og blått hår! Det har jeg aldri hatt før, selv om jeg i min tid eksperimenterte friskt med diverse røde varianter. Leggevannet de bruker når de ruller opp håret gir et fantastisk blåskjær ungdommer bare kan misunne dem. Hvorfor man må bli gammel før det er akseptabelt å bruke leggevann er et lite mysterium.


Drømmen er nok å leve et langt liv og bli en aktiv gammel dame, med blått hår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det kan jo hende at du er helt uenig i det jeg skriver, eller at du kjenner deg igjen? Legg igjen en liten kommentar da vel .